Att döma andra!

Hej fina 💜. 
I går var jag på återbesök hos kirurgen och skall tillbaka om tre månader. Stygnen och även naveln har läkt väldigt fint, så skönt. Nu behöver jag bara ha gördeln dagtid. Kändes otroligt konstigt att sova utan den i natt för den har ju varit som min sarj och mitt skydd. 
Men samtidigt så skönt. 

I morse slog jag på tv:n och Nyhetsmorgon där dom pratade om plastikkirurgi och gastric bypass. Intressant att lyssna på och höra läkarens inställning. 
Jag tycker att det var bra att han tog upp att en del tror att en gastric bypass är en Quick fix vilket det inte är. Han betonar även att en del fått sina operationer för lätt och man då inte gjort den långa utredningen innan som är en del till att bli mogen för en operation och dess risker.
 Men att man gör dessa operationer för att hjälpa folk som har svårt att gå ner i vikt. Man har provat det mesta själv och ingenting funkar. Man går ner tio kg för att sedan gå upp femton kilo lika fort igen. För att sedan gå ner och upp igen. Men han talar även om att operationer hjälper folk som ligger i risk zon för diabetes och för dom som har diabetes, hjärtsjukdomar och högt blodtryck mm. Samtidigt som alla ingrepp är en risk. 
Han pratar även om lite alkohol, medicin och deprititon efter operationen. 

Folket fick sedan skicka in lite frågor som han sedan svarade på. 

En skrev att hon gått ner mycket i vikt men ångrade sig eftersom hon i dag hade sånna depritioner så i efterhand hade hon hellre varit lycklig och fet. 

Medans vissa inte ångrade sig och mådde bra. 

Men det är väl så oavsett vilken operation man än gör. Alla har sina risker och den som väljer att göra en operation vet om dom. För vissa går det smärtfritt och bra medans andra stöter på problem längst vägen. 
Men vi alla är/ bör vara medvetna om riskerna när vi tackar ja. 

Jag håller också med läkaren om att det borde vara bättre uppföljningar efter. 
Sista besöket på överviktsenheten görs ett år efter operationen och då skrivs man ut för att sedan själv boka tid för uppföljningar. Personligen tycker inte jag att vårdcentralen har samma kvalité och tar sig den tiden som man gör på överviktsenheten. 

I mitt fall har gastric bypass gett mig ett nytt liv. I era öron kanske det låter klyschigt men för mig är det inte det. Bara att se lyckan i sina barns ögon när mamma kan hoppa i studsmattan.
Att kunna leka på det sätt man vill med sina barn för att man kan och orkar det är ovärderligt. 

En dålig självkänsla och självförtroende är inget som blir bra bara för att man gjort en operation men det kan hjälpa till i ens arbete att få det bättre. 
Men man ska också veta att det är inget Quick fix utan det ligger mycket jobb bakom till den man är i dag. 
Många säger men Gud hur kan man äta på ett uteställe om man gjort en mag operation? Bara där har folk dömt en. 
Vi kan alla äta på olika matställen för det finns mat för oss opererade också.
 Som dietisten på överviktsenheten sa:  - Det är inte en hamburgare som är farlig utan allt det man väljer till och runt om. 
Som sagt det finns alternativ till allt och för alla. 

Men snälla ni där ute sluta att döm folk för vem dom är, hur dom ser ut eller för hur dom väljer att leva sina liv! 
Vi har alla ett val och ansvar för att vi ska må bra och för vår omgivning. 
Alla dom som snackar skit och smuts kastar folk. Jag brukar alltid tänka: Hur mår dom egentligen? För oftast bottnar det i hur dom själva mår och hur dom trivs med sitt liv. För stunden kanske dom mår bättre av någons annans olycka men bara för en sekund i så fall för sen är man tillbaka i sin verklighet. Innan man tror på det man hör ta reda på sanningen innan ni dömer någon. 
För osanna ryckten sårar mer än folk tror och ingen vet inte hur folk har det innanför sina dörrar. 
Men i mina ögon är avundsjuka och svart sjuka ett av samhällets största problem. 
Det är bara jag som kan se till att jag mår bra och att det jag gör går bra det är ingen annans fel om jag misslyckas även om det är lättare att lägga skulden på någon annans axlar. 

I dag är jag inte mer lycklig på kärlek för det har jag fått hela tiden av min underbara sambo och mina fina barn, min familj och mina vänner. Dom har sett mig hela tiden för den jag verkligen är på insidan och inte dömt mig för att jag var stor och överviktig.
 I dag är jag däremot lycklig över att inte behöva gå och vara rädd för att inte få se mina barn växa upp på grund av min vikt och dess följder. 



Kärlek till er / Mathilda 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Livet som egenföretagare, mamma och sambo!

Ni är det finaste jag vet!

RSS 2.0